امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 1.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ضرورت طرح مباحث مهدویت
#1
ضرورت طرح مباحث مهدویت
به نظر شما مهدویت چه جایگاهی در اندیشه اسلامی دارد؟

به نظر شما مهدویت چه جایگاهی در اندیشه اسلامی دارد ؟
پاسخ
#2
بنام خدا.درحال حاضرمهدویت دراندیشه اسلامی آنچنان جایگاهی نداردچون اندیشه اسلامی حقیقی وجودندارد.مهدویت محدودشده به مراسم های مذهبی اکثریت به مهدویت اعتقاددارندولی اهمیت نمیدهندومسلمان نماشده اند.به جامعه که نگاه کنیم متوجه میشویم چقدراسلام،مهدویت،اندیشه اسلامی غریب است
پاسخ
#3
با سلام
برای بیان ضرورت طرح مباحث مهدویت همین بس که تمام ابعاد زندگی ما را در بر می گیرد و اندیشه اسلامی شاخه ای از این مبحث را می گستراند که به نظر بنده به بُعد عقیده مرتبط است، عقیده و باور وقتی به فعلیت برسد اثربخش است و این اثر ماندگاری زیادی خواهد داشت تا زمانی که ریشه را بخشکانند!
زمانی که در محراب مسجد جمکران شخصی عاجزانه از خداوند ظهور حضرت را طلب می کرد با این عنوان که "مردم همه خسته اند، خدایا ظهور حضرت را نزدیک کن"، فقط می توانستم بگویم: "اللهم عجل لولیک الفرج".
و هنوز هم نمی دانم چرا این قدر این دعای آن شخص به دلم نشسته است ولی این مسئله برای من کاملا روشن است که ارتباط ظهور حضرت جدای از هیچ نوع مسئله ای حتی شخصی ترین مسائل نیست، یعنی مسئله ی مهدویت ریشه در هر بُعد و ارتباط با هر جزء زندگی ما خواهد داشت!

رواق منظر قلب من آشيانه ی توست
اگر چه منظر چشمم بدون مهمان است
پاسخ
#4
(۱۳۹۴/۱۱/۲۳، ۰۵:۵۸ ق.ظ)mahline نوشته است:
با سلام
برای بیان ضرورت طرح مباحث مهدویت همین بس که تمام ابعاد زندگی ما را در بر می گیرد و اندیشه اسلامی شاخه ای از این مبحث را می گستراند که به نظر بنده به بُعد عقیده مرتبط است، عقیده و باور وقتی به فعلیت برسد اثربخش است و این اثر ماندگاری زیادی خواهد داشت تا زمانی که ریشه را بخشکانند!
زمانی که در محراب مسجد جمکران شخصی عاجزانه از خداوند ظهور حضرت را طلب می کرد با این عنوان که "مردم همه خسته اند، خدایا ظهور حضرت را نزدیک کن"، فقط می توانستم بگویم: "اللهم عجل لولیک الفرج".
و هنوز هم نمی دانم چرا این قدر این دعای آن شخص به دلم نشسته است ولی این مسئله برای من کاملا روشن است که ارتباط ظهور حضرت جدای از هیچ نوع مسئله ای حتی شخصی ترین مسائل نیست، یعنی مسئله ی مهدویت ریشه در هر بُعد و ارتباط با هر جزء زندگی ما خواهد داشت!


پيش از پرداختن به هر كاري، اگر ضرورت و بايستگي آن معلوم باشد، انسان براي انجام آن، انگيزه و نشاط لازم را پيدا مي‌كند.
وقتي سخن از مباحث «مهدويّت» به بيان مي‌آيد، ممكن است سؤال شود: با وجود موضوعات گوناگون كه در جهان علم و دانش وجود دارد و نيازهاي آدمي به دانش‌هاي مختلف و نيز محدوديت وقت و امكانات، چرا بايد به مباحث مهدويّت پرداخت؟
آیا مباحث آن قدر ضرورت دارد که بعضی از وقت خود را به مباحث مهدویت اختصاص دهیم یا خیر؟
می خواهیم که از ابعاد مختلف مهم شناخت آن حضرت بحث کنیم که چه مقدارضروری است که ما نباید بی تفاوت باشیم :
1. بعد اعتقادی:
وقتی که از این بعد نگاه می کنیم باید باور های ما تبدیل به یقین شود.
اگر مهدویت را اینگونه که بعضی از دوستان می فرمایندتعریف کنیم:  مهدویت زیر مجموعه امامت است و امامت هم از اصول مسائل اعتقادی ماست که باید آن را یاد بگیریم.و ما نمی توانیم در این حوزه بی تفاوت باشیم پس باید شناخت اجمالی به آن داشته باشیم.
بنابراين، ضرورت و لزوم شناخت امام و حجت الهي مستند و مستدل به همان دلايلي است که اصل وجوب معرفت مبداء را مي­رساند.
بيان ديگر: آن حضرت امامي است که اطاعتش فرض و واجب مي­باشد، و هر کس که اطاعتش واجب است، بايد صفاتش را شناخت، تا با شخص ديگري که مقام او را به دروغ و ستم ادعا مي‌كند، اشتباه نشود؛ بنابراين، شناخت و دانستن صفات حضرت حجت علیه السلام واجب است.
امام صادق علیه السلام به ابن ابي يعفور فرمودند: «ثلاث لنا ان تعرفوا فضلنا و ان تطئوا عقبنا و ان تنتظروا عاقبتنا؛ ما سه حق بر مردم داريم: يكي اينكه به فضل ما معرفت پيدا كنيد، دوم اينكه پيرو ما باشيد و سوم اينكه منتظر فرج ما باشيد».

(۱۳۹۴/۱۱/۲۱، ۱۰:۳۰ ب.ظ)09015523296 نوشته است: بنام خدا.درحال حاضرمهدویت دراندیشه اسلامی آنچنان جایگاهی نداردچون اندیشه اسلامی حقیقی وجودندارد.مهدویت محدودشده به مراسم های مذهبی اکثریت به مهدویت اعتقاددارندولی اهمیت نمیدهندومسلمان نماشده اند.به جامعه که نگاه کنیم متوجه میشویم چقدراسلام،مهدویت،اندیشه اسلامی غریب است

1. شناخت خداوند : معرفت خداوند همراه با شناخت امام زمان می باشد اگر بخواهی خدا را بشناسی باید امام زمانتان را بشناسی.
2. جلوگیری از آسیب ها: امام زمان علیه السلام می فرمایند:«وخداوند به واسطه من بلا را از شیعیان دور می کند.» اگر یک پزشک ما را خوب کند قدردانی می کنیم . در این زمان ممکن است آسیب ها بیشتر باشد پس باید دغدغه بیشتر باید باشد. اگر به این مباحث پرداخته نشود ممکن است باعث ناکامی وضربه شویم و این مسئله برای ما اهمیت پیدا می کند. به خاطر وجود و حوادث فتنه و آسیب های حوادث آخر الزمانی ضرورت دارد.
3. بايستگي شناخت ولي نعمت: امام واسطه فيض الهي است و آنچه از نعمت­ها به عالم وجود مي­رسد، به واسطه وجود او است و در اين ميان انسان‌ها نيز به واسطه وجود او، از انواع نعمت­هاي الهي بهره­مند مي­شوند. امام هم در تشريع واسطه است و هم در جنبه تکوین.«بيمنه رزق الوري و بوجوده ثبتت الارض والسماء؛[1] به برکت او به خلق روزي مي­رسد و به واسطه وجود او زمين و آسمان پابرجا است.»یک مهمان سر سفره میزبان باشد قدردانی می کند.
4. شناخت امام،راه نجات ازمرگ جاهلیت است.قال رسول الله(ص):«من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه.»[b][2][/b]
5. عدم شناخت حجت ، باعث ضلالت از دین است:قال ابو عبدالله(ع):«... ان لم تعرفني حجتک ضللت عني ديني.»[b][3][/b]
6. علت خلقت: پیامبر فرمودند: « پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مي­فرمايد: «يا علي لو لا نحن ما خلق الله آدم و لاحواء و لا الجنه و لا النار و لا السماء و لا الارض؛[4] »: اگر ما نبودیم خداوند آدم وحوا را خلق نمی کرد و لا الجنه والنار: بهشت و جهنمی را نمی آفرید ( کمال الدین ج1 ص 254)اصل خلقت بر ماست که این اگرامام نباشد «ولولا الحجه  لساخت الارض باهلها»
7. شناخت امام شرط پذیرش اعمال است:  « لا یقبل الله من العباد عملاً إلّا بمعرفتنا.: خداوند از بندگانش هیچ عملی را قبول نمی کند0(کافي، ج1، باب نوادر، ص‌143، ح 4.)
7. شرط ایمان، معرفت امام ست: یعنی اگر کسی معرفت نسبت به امام زمان نداشته باشد ایمان کاملی نیست.
«عَنْ أَحَدِهِمَا ع أَنَّهُ قَالَ: لَا يَكُونُ الْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتَّى يَعْرِفَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْأَئِمَّةَ كُلَّهُمْ وَ إِمَامَ زَمَانِهِ وَ يَرُدَّ إِلَيْهِ وَ يُسَلِّمَ لَهُ‏.»(کافی ج1ص180 کتاب الحجه، باب معرفه  الامام)
 (کسی را در جایگاه ایمان قرار نمی دهند تا معرفه الله و رسول و والائمه کلهم را داشته باشد. به عبارت دیگر تا اینکه پیامبر و امام زمان علیه السلام را بشناسد.«ویسلم له»: کارهایش را به او برگرداند.
8. با شناخت، محبت امام، نسبت به ما بیشتر می شود: ابو ربیع شامی می‏گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: از عمر و بن اسحاق، حدیثی نقل شده که: «دخل علی امیرالمؤمنین علیه السلام فرای صفرة فی وجهه. قال: ما هذه الصفرة؟ فذکر وجعا به . فقال له علی علیه السلام، انا لنفرح لفرحکم و نحزن لحزنکم، و نمرض لمرضکم، و ندعو لکم، فتدعون فنؤمن. قال عمرو: «قد عرفت ما قلت، و لکن کیف ندعو فتؤمن؟» فقال: «انا سواء علینا البادی و الحاضر.» فقال ابو عبدالله علیه السلام: «صدق عمرو .» فردی به حضور امیر مؤمنان رسید و حضرت، در صورت او، زردی مشاهده کرد. فرمود:
این زردی چیست؟ گفت که دردی دارد. حضرت فرمود: «ما، با شادی شما، شاد می‏شویم، و از غم شما اندوهناک، و از مریضی شما مریض می‏گردیم، و برای شما دعا می‏کنیم، پس شما هم دعا می‏کنید و ما آمین می‏گوییم». عمر و گوید: گفتم: «آنچه فرمودی، فهمیدم، اما چگونه بر دعای ما آمین می‏گویید؟
فرمود: «برای ما، مسافت دور و نزدیک فرقی ندارد.» امام صادق علیه السلام فرموند: «عمرو، راست گفت.»
به خوبی مشاهده می‏شود که موالات، دو طرفی است و از روایات استنباط می‌شود که آن امام عزیز، با محبت ‏خروشان خود، به شعیان خود نظر دارد.
9. خود سازی: پس اگر به دنبال خودسازی باشیم در مباحث مهدویت آسانتر به دست می آید  علت رویکرد جوانان به عرفان های کاذب این است که چون از این سرچشمه سیرآب نمی شوند. و ما کمتر پرداخته ایم مجبور می شوند به امور غیر واقعی پناه برند.
هم چنین  اگر من باورم شد که امام زمان علیه السلام چشم خداوند است. «السلام علیک یاعین الله» : اگر بدانم که اعمال مرا عرضه می کنند علاوه بر مواظبت از اعمالم انگیزه بیشتری پیدا می کنیم که مهدویت از عرصه به زندگی بیاوریم وملموس کنیم وفقط شناخت درونی باشد.
10.بهترین برنامه سیاسی واجتماعی: مهدویت یک امر حیاتی از بُعد سیاسی واجتماعی وشخصی وهمه برنامه دارد که می تواند جهت را مشخص کند.اگر شناخت نادرست شود سر از شیخیه وحجیه وبهائیت در بیاورد.


[1]. مفاتيح الجنان، دعاي عديله.
[2]. ( کمال الدين و تمام النعمه، ج2، ص‌409، ح 9 و قريب به اين مضمون ر.ک: صحيح بخاري، ج5، ص‌13؛ صحيح مسلم، ج 6، ص‌21و 22، شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 9، ص‌155؛ مسند ابي داوود، ص‌259؛ حليه الاولياء، ج 3، ص‌244؛ مستدرک حاکم نيشابوري، ج 1، ص‌77؛ قندوزي، ينابيع المودة، ص‌117.)
[3]. کافي، ج 1، ص‌337، ح 5.
[4]. علل الشرايع، ج1، ص‌5، ح 1؛ کمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص‌254، ح4.

شناخت امامان هم به دو صورت است:

1. يكى شناخت شناسنامه اى، كه عبارت است از اطلاعاتى از قبيل: نام امام، نام پدر، همسر يا همسران، عدد اولاد، تاريخ ولادت، تاريخ شهادت و... اين معرفت مفيد است ولى نجات بخش نيست.
2. ديگرى معرفت نجات بخش است كه از دو قسمت تشكيل شده است:
الف: شناخت جايگاه امامان عندالله و نقش آنان در جهان هستى.
ب: شناخت سيره اهل بيت عليهم السلام.
بحث ما در اين مجال درباره قسمت اول اين معرفت است كه امامان و جايگاه والاى آنان را بشناسيم و در اين راستا بايد خود اهل بيت جايگاهشان را بيان كنند، چرا كه بهترين معرف آنان كسى جز خودشان نيست. آنچنان كه در باب معرفت خداوند هم بهترين معرفت، معرفتى است كه از ناحيه خود او باشد، فلذا در دعاى شريف ابوحمزه ثمالى اين گونه بيان كرده است: «بك عرفتك و إنت دللتنى عليك و دعوتنى اليك» از راه خودت تو را شناختم و تو مرا به خودت راهنمايى كردى و به سوى خودت خواندى.
براى تإمين اين هدف زيارت شريف جامعه جايگاهى ويژه و والا داشته و مى توان گفت كه بهترين و جامع ترين متن امام شناسى است.
می توانیم به عنوان تمرین کتاب کافی باب «معرفه الامام والرد علیه را به عنوان تمرین بیان کنیم.


چرا به مهدویت نمی پردازیم؟
1. اولویت قرار دادن کارهای دیگر در مقابل مهدویت
2. مهدویت از مسائل تئوریک است نه نظری
3. مهدویت به مسئله تربیتی کاری ندارد وشناخت امام زمان در زندگی تاثیر ندارد.(خیلی مختصر است)
4. بیان دیدگاه های غربی در مورد مهدویت 1.نظر گلد زیهر، فان فلوتن: «شیعیان برای مقابله با بنی امیه و دردهای خودشان این را درست کردند. مهدویت یک افسانه و اسطورهای بیش نیست.» اسطوره ی مهدی از این میان قوی ترین و دور اثرترین اسطوره است و می دانیم که شیعه دعوت دینی و سیاسی شان را براساس بعضی از این اساطیر و خیال بافی ها گذاشته اند. ( مراقف حاسمة فی تاریخ الاسلام – محمد عبدالله عنان – چاپ اول – فصل 18 – صص 181-187.)
و نظر صحیح واقعیSad مسأله­اي مهم و اساسي و حياتي است 1.بشارت قرآن، 2.روایت وادعیه، 3.انتظارسیره علما بوده،) نتیجه(مهدویت همان ادامه اسلام وقرآن است)(امام مهدی علیه السلام وجود خارجی دارد که هم او ما را می بیند و هم ما او را می بینیم.) گفته شهيد صدر: «ايمان ـ باور ـ به مهدي(عجل الله) يعني ايمان به انسان زنده و قائم و همراهي با او.»[1]


[1]. بحث حول المهدي4، سيد محمد باقر صدر، مترجم: مصطفي شفيعي، چاپ موعود، نوبت اول، بهار 1379، ص56 و57.

ارتباط بين ضلالت از دين و نشناختن حجت و امام چیست؟
: يکي از فوايد بزرگ نصب حجت و امام، منحرف نشدن از راه راست است که با وجود چنين مرجعي الهي و علامت يقيني، هر کس او را مقتدا قرار دهد و از او تخلّف نکند و پيشي نگيرد و از ارشادات و هدايت‌هاي او تخطّي ننمايد، از دينش گمراه نخواهد شد و اگر در ايمان به امامت و معرفت به حجت لغزشي پيدا کند و ثابت نماند، از دين گمراه مي­شود؛ زيرا ضلالت در مقابل هدايت قرار دارد. در حقيقت ضلالت يعني عدول از راه راست و منحرف شدن از آن، خواه کم باشد يا زياد، خواه عمدي باشد و خواه قهري.[1]
«الامامه زمام الدین ونظام المسلمین»
توضیح بیشتر نسبت به امامت:
مثال به خورشیدآب ، پدر و مادری مهربان نسبت به فرزندان، ابر بهاری ،بسیار خوب است می توان از مثالهایی مانند کشتی نجات، باب خداوند و قلب نسبت به اعضاء، ونخ تسبیح، و... استفاده کرد.


[1]. صافي گلپايگاني، معرفت حجت خدا، موسسه انتشارات حضرت معصومه3، چاپ قم، سال 1375ه‍.ش، ص58 و102، (البته با تصرف).

چند نکته برای بُعد اجتماعی مهدویت:
نکته اول: شخص معتقد يک پشتيبان نيرومندي  را در کارهاي اجتماعي، ياري مي­‌یابد.
نکته دوم: حضرت ولي‌عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از چنين افرادی که دست روي دست گذاشته‌اند و به امور مسلمين اهتمام نمي­‌ورزند، بيزار است.
نکته سوم:يک فرد مسلمان معتقد، براي خدا همواره در کوشش و فعاليت است و کار مي­‌کند و به زندگي (فردي و اجتماعي خود) خوشبين و اميدوار است و براي آنها تلاش مي­‌کند.
نکته چهارم: هر شخص مسلمانی باور  دارد که عدلانه ترین نظام اجتماعی تنها نظام حکومتي اسلام و قانون الهي قرآن است. و زيباترينِ آن در عصر ظهور حضرت ولي‌عصر تحقق خواهد يافت. نتیجه  این شخص مسلمان اميد به آینده ، نشاط و زندگي دارد.

نکته هایی در مورد حدیث ثقلین:
نکته های حدیث ثقلین:

 اول: قران و اهل بیت در کنار یکدیگر واقع شده اند یعنی همانگونه که به قرآن متمسّک مي­شوند، به خاندان پيامبر(صلی الله علیه وآله) و ائمه هدي وامام زمان علیه السلام: نيز تمسک جويند تا در مسير هدايت قرار گيرند.
نکته دوم: قرآن معادل ندارد پس اهل بیت هم معادل ندارند.و فقط امام زمان علیه السلام هدایت کننده هستند.
نکته سوم: :ماباید به قرآن واهل بیت تمسک پیدا کنیم :تمسک به قرآن یعنی فهمیدن محتوای آن زیرا بدون فهميدن محتواي آن معنا ندارد
نتیجه : تمسک به امامان معصوم: (به خصوص امام زمان عج) هم بدون معرفت و آگاهي به جايگاه رفيع و ويژگي­هاي منحصر به فرد آنانممکن نیست.
نکته چهارم: اگر قرآن كريم آيت قدرت و نشان دارايي خداي سبحان است. » ائمه اطهار: نیز عظيم‌ترين خبر و بزرگ‌ترين نشانه الهي هستند. » ائمه اطهار: عظيم‌ترين خبر و بزرگ‌ترين نشانه الهي هستند.
پیامبر فرمود:ان تمسکتم بهما :اگر به هر دوی آن ها  تمسک جویید گمراه نمی شوید:با یکی از آنها گمراهی استنتیجه : بايد در كنار قرآن كريم شخصي از اهل‌بيت بايد حضور داشته باشد وآن هم امام زمان علیه السلام است.
مویدات اینکه وجود مقدس حضرت ولي‌عصر بايد در كنار قرآن كريم بايد حضور داشته باشد.:

1. شباهت  شب قدر ونیمه شعبان
2.سخن از ولایت وامامت در شب قدر.
پس بنابراین :قران و اهل بیت در کنار یکدیگر واقع شده اند و: قرآن معادل ندارد: نتیجه اینکه عترت طاهره هم معادل ندارد.

پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آخرین موضوع‌ها
گناهی که با سرعت 120 از ک...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: 4490279221
۱۳۹۸/۰۸/۱۹
» پاسخ: 3
» بازدید: 1973
فقط برای خدا
انجمن:
آخرین ارسال توسط: janblaghy
۱۳۹۸/۰۸/۰۹
» پاسخ: 1
» بازدید: 994
پیام های مهدوی به زنان من...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: mahline
۱۳۹۸/۰۷/۲۰
» پاسخ: 78
» بازدید: 69369
راهکار!
انجمن:
آخرین ارسال توسط: mahline
۱۳۹۸/۰۷/۲۰
» پاسخ: 3
» بازدید: 3622
یک روز خانواده مهدوی باید...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: mahline
۱۳۹۸/۰۷/۲۰
» پاسخ: 61
» بازدید: 64389
تا حالا برای نزدیک شدن ظه...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: mahline
۱۳۹۸/۰۷/۲۰
» پاسخ: 20
» بازدید: 16659
شاید این دست ها به لطف خد...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: mahline
۱۳۹۸/۰۷/۲۰
» پاسخ: 0
» بازدید: 92
خرید اینترنتی گیت فروشگاه...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: bnbgate
۱۳۹۸/۰۶/۱۰
» پاسخ: 0
» بازدید: 119
شبهه شناسی و پاسخ به شبها...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: rahnama2
۱۳۹۸/۰۶/۰۹
» پاسخ: 4
» بازدید: 751
ضرورت طرح مباحث مهدویت
انجمن:
آخرین ارسال توسط: rahnama2
۱۳۹۸/۰۶/۰۹
» پاسخ: 3
» بازدید: 742