امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کیفیت استخدام وسیله در سیره نبوی(صلی الله وعلیه واله )
#1
اخلاق رسول­ خدا(ص) اخلاقی قرآنی بود. او در طول زندگی پر برکتش هیچ­گاه از رعایت این اصل غفلت نورزید و این از مهم­ترین و با ارزش­ترین اموری است که از سیره رسول­خدا(ص) باید آموخت. هدف رسول­خدا(ص) تبلیغ دین بود او و دیگر انبیاء الهی هرگز در سیره و روش خودشان برای رسیدن به حق از باطل استفاده نکردند؛ بلکه برای رسیدن به حق از حق بهره جستند.

رسول­خدا(ص) هرگز از حق دور نشد و برای رسیدن به هدف از آن دست نکشید و پیوسته در راه حق با راستی و درستی و استوار عمل کرد. ایشان برای اهداف الهی، هرگز ابزار غیر الهی را به کار نگرفت و پیوسته حق را رعایت می­کرد. خداوند نیز این ویژگی رسول­خدا(ص) را مورد تأیید قرار داده در آیات 2 تا 4 سوره نجم پیامبرش را پیوسته در مسیر حق معرفی کرده و در گفتار و کردارش کمترین انحرافی نمی­یابد و همه چیز او را منطبق بر حق می­داند نه فقط آنچه می­گوید حق است، بلکه سیره و سنتش نیز بر طبق وحی الهی است.امیرالمؤمنین علی(ع) نیز در صلواتش بر رسول­خدا(ص) به این وصف ایشان اشاره کرده فرمودند:
اجعل شرائف صلواتک و نوامی برکاتک علی محمد(ص) عبدک و رسولک الخاتم لا سبق و الفاتح لما انغلق و المعلن الحق بالحق،
بهترین درود و پر برکت­ترین برکت­ها را خاص بنده و پیامبر خود گردان که خاتم پیامبران پیشین است و گشایندة درهای بسته و آشکار کنندة حق به وسیلة حق.
در جریان جنگ احد زمانی که لشکر اسلام به ثنیة­الوداع رسیده بود رسول­خدا(ص) متوجه سپاهی خشن شدند که با بانگ و فریاد پیش می­آمدند فرمودند: «اینان کیانند؟» گفتند: «هم پیمانان یهودی عبدالله بن ­ابی ( که برای کمک به شما برای جنگ با کفار قریش فراهم آمدند)» پس رسول­خدا(ص) فرمودند:
«لا یستنصر بأهل الشرک علی اهل الشرک
برای جنگ با مشرکین از اهل شرک کمک گرفته نشود»

این در حالی بود که ایشان سخت نیازمند کمک بودند و مسلمانان در حالت ناگواری به سر می­بردند. بدین وسیله ایشان درسی اساسی به همه­ی مسلمانان دادند تا برای دستیابی با اهداف و پیشبرد مقاصد خویش هر وسیله و ابزاری را به یاری نگیرند.
همچنین نقل شده است که رسول­خدا(ص) از ماریه قبطیه پسری به نام ابراهیم داشت. این پسر که مورد علاقه رسول­اکرم(ص) بود در هجده ماهگی از دنیا رفت. رسول­خدا(ص) که کانون عاطفه بود از این واقعه بسیار متأثر شدند و حتی اشک ریختند و فرمودند: «دل می­سوزد و اشک می­ریزد ای ابراهیم ما به خاطر تو محزونیم؛ ولی هرگز چیزی بر خلاف رضای پروردگار نمی­گوییم».مسلمانان نیز به خاطر اینکه غباری از غم بر دل مبارک پیامبر(ص) نشسته بود، محزون شدند همان روز اتفاقاً خورشید می­گیرد مسلمانان شک نکردند که این واقعه به جهت وفات فرزند پیامبر(ص) صورت گرفته است. این مطلب در میان مردم مدینه پیچید و این امر سبب شد که عقیده و ایمان مردم به پیامبر(ص) افزوده شود؛ اما رسول­خدا(ص) نمی­خواست از جهالت و نادانی مردم به نفع اسلام و در ترویج دین و آیین حق استفاده کند؛ بلکه می­خواهد از علم و معرفت مردم استفاده کند؛ چرا که قرآن به او دستور داده «ادع إلی سبیل ربّک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالّتی هی أحسن ...
(ای رسول ما) خلق را به حکمت و برهان و موعظه نیکو براه خدا دعوت کن و با بهترین طریق مناظره کن ....».

از این­رو به منبر رفت و فرمود: خورشید گرفته است؛ ولی نه برای مرگ فرزندم ای مردم بی­گمان خورشید و ماه دو آیه از آیات خدایند که به فرمان او در حرکتند و مطیع اویند و برای مرگ و زندگی کسی نمی­گیرند، پس چون گرفتند نماز به جا آورید.

جریان مذاکرات نمایندگان ثقیف با پیامبر(ص) نیز از دیگر مواردی است که می­توان بعنوان شاهد مثال ما در امر استخدام وسیله در سیره پیامبر(ص) از آن بهره جست. نقل است که در رمضان سال نهم هجرت نمایندگانی از ثقیف جهت مذاکره و صلح با رسول­خدا(ص) عازم مدینه شدند آنان در قبال پذیرش اسلام خواسته­هایی را مطرح کردند:
اول اینکه بت بزرگشان را سه سال دیگر نیز عبادت کنند؛ اما رسول­خدا(ص) نپذیرفت گفتند: دو سال بت بزرگمان را می­پرستیم باز هم رسول­خدا(ص) نپذیرفت گفتند: یک سال باز هم پیامبر(ص) نپذیرفتند تا اینکه به یک ماه هم راضی شدند؛ اما حضرت باز هم نپذیرفت و حاضر نشدند حتی یک لحظه هم آنها را به حالشان وا گذارد.
دوم اینکه آنها را از خواندن نماز معاف دارد رسول­خدا(ص) این خواسته شان را نیز رد کردند و فرمودند:
«لا خیر فی دین لا صلاة فیه»
«دینی که در آن نماز نیست در آن خیری نیست.»
سوم اینکه از رسول­خدا(ص) خواستند که بت­هایشان را بدست خود نشکنند پیامبر(ص) این خواسته­شان را پذیرفت و عده­ای را فرستاد تا بتانشان را نابود کنند.
پیامبر(ص) حاضر نشدند برای لحظه­ای هم از وسیله­ای غیر شرعی برای جذب عده­ای به اسلام استفاده کند.

خاتمه

اما پس از پیامبر(ص) از جمله انحراف­های اساسی که میان مسلمانان بروز کرد، اباحه­ی وسیله برای رسیدن به مقصد بود، جمعیتی چنین گمان کردند که اگر نام دین در میان باشد هر کاری مجاز است آنها به نام دیانت دین را از محتوا تهی می­کردند و به نام خلافت خودکامگی می­نمودند و هر ستم و بی­دادی را روا می­دانستند. سرسلسله این جمعیت، جعال حدیث بودند که برای تقرب به خدا حدیث جعل می­کردند و به خیال خدمت به دین راه خیانت پیش گرفتند.
[تصویر:  Besmelah2.png]
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آخرین موضوع‌ها
گناهی که با سرعت 120 از ک...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: 4490279221
۱۳۹۸/۰۸/۱۹
» پاسخ: 3
» بازدید: 1954
فقط برای خدا
انجمن:
آخرین ارسال توسط: janblaghy
۱۳۹۸/۰۸/۰۹
» پاسخ: 1
» بازدید: 979
پیام های مهدوی به زنان من...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: mahline
۱۳۹۸/۰۷/۲۰
» پاسخ: 78
» بازدید: 69197
راهکار!
انجمن:
آخرین ارسال توسط: mahline
۱۳۹۸/۰۷/۲۰
» پاسخ: 3
» بازدید: 3604
یک روز خانواده مهدوی باید...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: mahline
۱۳۹۸/۰۷/۲۰
» پاسخ: 61
» بازدید: 64267
تا حالا برای نزدیک شدن ظه...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: mahline
۱۳۹۸/۰۷/۲۰
» پاسخ: 20
» بازدید: 16612
شاید این دست ها به لطف خد...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: mahline
۱۳۹۸/۰۷/۲۰
» پاسخ: 0
» بازدید: 83
خرید اینترنتی گیت فروشگاه...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: bnbgate
۱۳۹۸/۰۶/۱۰
» پاسخ: 0
» بازدید: 107
شبهه شناسی و پاسخ به شبها...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: rahnama2
۱۳۹۸/۰۶/۰۹
» پاسخ: 4
» بازدید: 735
ضرورت طرح مباحث مهدویت
انجمن:
آخرین ارسال توسط: rahnama2
۱۳۹۸/۰۶/۰۹
» پاسخ: 3
» بازدید: 734