GOLیکی دیگر ازگذشت درزندگی مهدوی ، تغافل ميباشد.
تغافل يعني برخورد آگاهانهاي است که طي آن فردي که از وقوع خطاي ديگران آن را ناديده ميگيرد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:
(اگر کسي خطايي کرد تا هفتاد بار براي او عذري بتراش اگر باز دلت آرام نشد نفس خويش را سرزنش و ملامت کن که نتوانستهاي پرده پوشي و او را معذور بداري چرا که تو از او سزاوارتر به ملامتي)
علي (علیه السلام) ميفرمايد: (من لم يتغافل و لا يغض عن کثير من الامور تنفعت عيشة)
اگر در بسياري از موارد خود را به غفلت نزنی زندگي بر شما ناگوار ميشود
در زندگي خانوادگي به وفور، مسائلي پيش ميآيد که اعضاي خانواده از آن چشم پوشي نميکنند و آن را به رخ يکديگر ميکشند در اين صورت زندگي بر آنان سخت ميشود.
خيلي جاها در زندگي لازم است نبينيم و نشنويم يعني چيز مشکوکي در موبايل و اينترنت وغیره چه درفضای مجازی وفیزیکی، مشاهده کردي به طور غير مستقيم به او تذکر بدهيد بايد در نظر داشت اگر همين الان خداوند متعال پردهها را کنار بزند و هر کار بدي را شما در عمرتان کرديد کسی ببيند رويتان ميشود اينجا باستید؟
حديث قدمي داريم خداوند متعال فرموده است
اگر من پردهها را کنار ميزدم و آدمها گناهان يکديگر را ميديدند (آن کارهايي که در خلوتمان ميکنيم) هيچ انساني جنازه انسان ديگر را دفن نميکرد
خداوند با من و شما اين گونه رفتار ميکند اگر خودتان را به غفلت بزنيد امکان رشد و جبران به طرف مقابلتان ميدهيد ولي اگر پرده دري کنيد و به رويش بياوريد و در ميان جمع آبرويش را ببريد امکان جبران را از او ميگيريد و شما در نظرش بي ارزش ميشويد و هيچ جذابيتي نداري و موجب ميشود که
1- قبح عمل او نريزد و فرد کار بدتري را انجام دهد
2- فرصت تحول به او بدهيم تا احتمال پشيماني در او دست دهد
3- حرمت و شخصيت طرف مقابلمان را خرد کرديم
4- و روحيه گذشت درها را از بين ميرود.
لذا آبروي مومن عزيز است و سعي کن آبروي ديگري را حفظ کني تا در نزد خداوند آبرومند باشي تا کسي نتواند آبرويت را بريزد تو شيعهي امام زمان هستي شيعه واقعي کسي است که از سيره و سلوک مولايش پيروي نمايد و از خطاي ديگران هفتاد بار عذر بتراشي و ناديده بگيري همانطور که از خداوند ميخواهي گناهانت را بريزد و آبرويت را نريزد و از خطاي تو اغماض نمايد شما نيز بايد از خطاي ديگران چشم پوشي نمايي.
زماني که خطايي يا گناهي از شما سر زند ملائکه آن اعمال را به طرف بالا ميبرند خداوند متعال دستور ميدهد که روي او را بپوشانيد تا بقيه ملائک نبينند خداوند ساتر است و اعمال قبيح را ميپوشاند تا خجابت نکشي
جايي که محبوب اغماض کند چرا محب اغفال نکند
محبوب عین ناظره دارد يعني چشمي بينا و اذن السامعة گوش شنوا و لسانه ناطق و زبان گويا تغافل مذمون به نظر بنده جايي که نبايد چشم پوشي کند و خود را به غفلت نزدن. جايي که امام خويش را حاضر و ناظر ندانيم و نبينيم و مرتکب هر خطائي شويم بلکه خداوند متعال در قرآن کريم ميفرمايد:
« وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ »
بگو، عمل کنيد خداوند و فرستاده او و مومنان اعمال شما را ميبينند.
مرحوم علامه طباطبايي در تفسير الميزان ميگويد: «هر عملي که انسان انجام ميدهد از خير و شر، خدا و رسولش و مومنان حقيقت عمل خير يا عمل شر را مشاهده ميکند»
امام رضا (علیه السلام) ميفرمايد:
«والله انّ اعمالکم لتعرض علي في کل يوم وليلة» به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شب بر من عرضه ميشود.
بنابراين خداوند باريتعالي و پيامبر عظيم الشان و امامان (علیه السلام) از حقيقت اعمال بندگان با خبر هستند و اعمال آنان را مشاهده ميکنند لذا اگر کسي ستار عيوب ديگران باشد و يعني عيوب ديگران را بپوشاند و ناديده بگيرد همسر مهدي ياور به يک احساس زيباي نظارت مستقيم امام عصر (علیه السلام) بر اعمال و رفتار و گفتار ميرسد لذا در انجام اعمال نيک و خير با سرعت و شتابي افزونتري بر ديگران اقدام مينمايد و به هنگام معصيت و گناه خود را تحت نظر و کنترل محسوس حضرتش ميبيند و از آن فاصله ميگيرد.
تغافل يعني برخورد آگاهانهاي است که طي آن فردي که از وقوع خطاي ديگران آن را ناديده ميگيرد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:
(اگر کسي خطايي کرد تا هفتاد بار براي او عذري بتراش اگر باز دلت آرام نشد نفس خويش را سرزنش و ملامت کن که نتوانستهاي پرده پوشي و او را معذور بداري چرا که تو از او سزاوارتر به ملامتي)
علي (علیه السلام) ميفرمايد: (من لم يتغافل و لا يغض عن کثير من الامور تنفعت عيشة)
اگر در بسياري از موارد خود را به غفلت نزنی زندگي بر شما ناگوار ميشود
در زندگي خانوادگي به وفور، مسائلي پيش ميآيد که اعضاي خانواده از آن چشم پوشي نميکنند و آن را به رخ يکديگر ميکشند در اين صورت زندگي بر آنان سخت ميشود.
خيلي جاها در زندگي لازم است نبينيم و نشنويم يعني چيز مشکوکي در موبايل و اينترنت وغیره چه درفضای مجازی وفیزیکی، مشاهده کردي به طور غير مستقيم به او تذکر بدهيد بايد در نظر داشت اگر همين الان خداوند متعال پردهها را کنار بزند و هر کار بدي را شما در عمرتان کرديد کسی ببيند رويتان ميشود اينجا باستید؟
حديث قدمي داريم خداوند متعال فرموده است
اگر من پردهها را کنار ميزدم و آدمها گناهان يکديگر را ميديدند (آن کارهايي که در خلوتمان ميکنيم) هيچ انساني جنازه انسان ديگر را دفن نميکرد
خداوند با من و شما اين گونه رفتار ميکند اگر خودتان را به غفلت بزنيد امکان رشد و جبران به طرف مقابلتان ميدهيد ولي اگر پرده دري کنيد و به رويش بياوريد و در ميان جمع آبرويش را ببريد امکان جبران را از او ميگيريد و شما در نظرش بي ارزش ميشويد و هيچ جذابيتي نداري و موجب ميشود که
1- قبح عمل او نريزد و فرد کار بدتري را انجام دهد
2- فرصت تحول به او بدهيم تا احتمال پشيماني در او دست دهد
3- حرمت و شخصيت طرف مقابلمان را خرد کرديم
4- و روحيه گذشت درها را از بين ميرود.
لذا آبروي مومن عزيز است و سعي کن آبروي ديگري را حفظ کني تا در نزد خداوند آبرومند باشي تا کسي نتواند آبرويت را بريزد تو شيعهي امام زمان هستي شيعه واقعي کسي است که از سيره و سلوک مولايش پيروي نمايد و از خطاي ديگران هفتاد بار عذر بتراشي و ناديده بگيري همانطور که از خداوند ميخواهي گناهانت را بريزد و آبرويت را نريزد و از خطاي تو اغماض نمايد شما نيز بايد از خطاي ديگران چشم پوشي نمايي.
زماني که خطايي يا گناهي از شما سر زند ملائکه آن اعمال را به طرف بالا ميبرند خداوند متعال دستور ميدهد که روي او را بپوشانيد تا بقيه ملائک نبينند خداوند ساتر است و اعمال قبيح را ميپوشاند تا خجابت نکشي
جايي که محبوب اغماض کند چرا محب اغفال نکند
محبوب عین ناظره دارد يعني چشمي بينا و اذن السامعة گوش شنوا و لسانه ناطق و زبان گويا تغافل مذمون به نظر بنده جايي که نبايد چشم پوشي کند و خود را به غفلت نزدن. جايي که امام خويش را حاضر و ناظر ندانيم و نبينيم و مرتکب هر خطائي شويم بلکه خداوند متعال در قرآن کريم ميفرمايد:
« وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ »
بگو، عمل کنيد خداوند و فرستاده او و مومنان اعمال شما را ميبينند.
مرحوم علامه طباطبايي در تفسير الميزان ميگويد: «هر عملي که انسان انجام ميدهد از خير و شر، خدا و رسولش و مومنان حقيقت عمل خير يا عمل شر را مشاهده ميکند»
امام رضا (علیه السلام) ميفرمايد:
«والله انّ اعمالکم لتعرض علي في کل يوم وليلة» به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شب بر من عرضه ميشود.
بنابراين خداوند باريتعالي و پيامبر عظيم الشان و امامان (علیه السلام) از حقيقت اعمال بندگان با خبر هستند و اعمال آنان را مشاهده ميکنند لذا اگر کسي ستار عيوب ديگران باشد و يعني عيوب ديگران را بپوشاند و ناديده بگيرد همسر مهدي ياور به يک احساس زيباي نظارت مستقيم امام عصر (علیه السلام) بر اعمال و رفتار و گفتار ميرسد لذا در انجام اعمال نيک و خير با سرعت و شتابي افزونتري بر ديگران اقدام مينمايد و به هنگام معصيت و گناه خود را تحت نظر و کنترل محسوس حضرتش ميبيند و از آن فاصله ميگيرد.
![[تصویر: jashnvare_khanevade.jpg]](http://kermanrooz.com/img/images/notices/jashnvare_khanevade.jpg)
دیده ای خواهم که باشد شه شناس
تاشناسد شه رادرهر لباس
[align=center]
تاشناسد شه رادرهر لباس
![[تصویر: -%D8%B7%D8%A7%D9%88%D9%88%D8%B3-%D8%A7%D...%D9%87.gif]](http://mahdiforum313.mahdiblog.com/userfiles/7832/-%D8%B7%D8%A7%D9%88%D9%88%D8%B3-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%86%D9%87.gif)