امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نماز ستون دین
#1
نماز ستون دین


و به راستی که اگر نماز به معنای واقعی به جای آورده شود دنیا گلستان می شود.
در اثبات این موضوع می توان چنین شروع کرد که: اگر نظری اجمالی و در عین حال متفکرانه به مقدمات نماز داشته باشیم می بینیم که موضوعاتی را قبل از اقامه ی این فریضه ی بزرگ باید رعایت نماییم .
با طهارت بودن ، يعني وضو يا غسل داشتن و اگر وضو يا غسل ممكن نباشد ، تيمم داشتن .
پاك بودن بدن و لباس و محل سجده گاه
پوشش بدن حتی اگر در جای خلوتی نماز بخوانیم و هیچ شخصی حضور نداشته باشد.
شناختن وقت، كه هر نماز در وقت خودش بجاي آورده شود .
شناختن قبله كه نماز رو به قبله بجا آورده شود .
مباح یا حلال بودن مكان و لباس نمازگزار ، يعني غصبي ( اموال ديگران ) نباشد .


حال با نظر به این شاخص ها می توان گفت که در این شش شاخص بسیار کارشناسی شده اصلاح جوامع نهفته است.
بعضی از آنها با علوم روز دنیا همخوانی دارند یا بهتر است بگویم که علم روز دنیا به آنها رسیده است مثل طهارت و پاکی بدن و پوشش که نیاز هر موجود زنده است برای بهتر زیستن.
وقت نماز و روبه قبله خواندن نماز، اگرچه مطمئناٌ اسرار دیگری دارند که قابل فهم برای بنده نیست ولی در ظاهر اتحاد و یگانگی را در بین مسلمین به وجود می آورند.
و اما بحث مهمتر مباح بودن مکان و لباس نماز گزار می باشد . در این موضوع باید بیشتر و عمیقتر تفکر و تامل گردد.
یعنی نباید در اموال دیگران چشم داشت حتی به اندازه ی نخی که لباس را با آن می دوزند . حال بر فرض اگر شخصی غاصب می خواهد نماز بخواند، لباس غصبی خود را می تواند از خود دور کرده و از مکان غصب شده بیرون رفته و نماز بخواند، اما بحث اصلی اینجاست که اگر اموال غصبی به شکل غذا و خوردنی وارد بدن گردد و جزء پوست و استخوان شده باشد با آن غذا سلولهایی در بدن تشکیل شود چطور می شود اینها را از خود دور کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر با کمی تفکر و تامل به این موضوع بنگریم کلی از مسایل حل خواهد شد برای مثال چه نیازی به دادگستری هایی با این همه مراجعه کننده که روز به روز بیشتر می شود ، هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
البته در بخشهایی شاید نیاز باشد، ولی عمده ترین پرونده های دادگاه ها با این موضوع (مباح بودن مکان و لباس نماز گزار ) برطرف می گردد.
[align=center]*****[[/align]size=large]
[i]
از
عالمی شنیدم که می فرمودند :
« نماز صبح یاد آور سیدالشهداء امام حسین (ع) می باشد.
ایشان نماز ظهر را تعبیر به پیامبر اعظم (ص) می کردند و میفرمودند در زمان پیامبر دین اسلام در اوج تابش خود قرار داشت.
نماز عصر یاد آور حضرت علی (ع) است در زمان ایشان خورشید اسلام کمی رو به غروب پیش رفت.
نماز مغرب یاد آور خانم فاطمه ی زهرا(س) می باشد که ایشان معصومی هستند که نبی و نه ولی می باشند.
نماز عشاء یاد آور امام حسن (ع) است در زمان ایشان خورشید اسلام با رویداد هایی که اتفاق افتاد به تاریکی رفت.
اما نماز صبح یاد آور امام حسین (ع) است وقتی ایشان دیدند که خورشید اسلام رو به غروب هست و امر به معروف و نهی از منکر از یادها رفته، قیام فرمودند و با خون خود و یاران با وفایشان دین را از نو احیا نمودند و مثل این است که اسلام یک بار دیگر از سرزمین عراق طلوع کرد .»

به راستی که پیامبر عزیزمون به حق فرموندن که:
حسین منی و انا من حسین
[/i][/size]
چه شود به چهره ی زرد من نظری برای خدا کنی
که اگر کنی همه درد من به یکی نظاره دوا کنی
پاسخ
#2
متشکریم بزرگوار متن زیبایی است .
لطفا برای استفاده بیشتر منبع آن را نیز ذکر نمایید .متشکرم
[تصویر:  Besmelah2.png]
پاسخ
#3

امام صادق (ع) فرموده است:
زمستان، بهار مؤمن است.
شب آن طولانى‏ است و كمك براى نماز خواندن اوست و روزش كوتاه و مناسب روزه گرفتن اوست (1).
و فرموده است چون نماز واجب مى‏ گزارى آن را در اول وقت انجام بده آنچنان كه گويى آخرين نماز تو است و بيم آن دارى كه ديگر هرگز موفق به آن نشوى و چشم به موضع سجده‏ خود داشته باش.
و اگر بدانى چه كسى سمت راست و چپ تو ايستاده است (فرشتگان) نمازت را بهتر خواهى گزارد و
بدان كه در آن حال در پيشگاه خدايى هستى كه تو را مى‏ بيند و تو او را مى ‏بينى.

1- در معانى الاخبار، ص 228، چاپ آقاى غفارى، حوزه قم، 1361 شمسى. م.
منبع: روضة الواعظين / ترجمه مهدوى دامغانى، ص: 509
رواق منظر چشم من آشيانه ی توست
کرم نما و فرودآ که خانه خانه ی توست
پاسخ
#4
(۱۳۹۲/۰۹/۰۲، ۰۳:۴۹ ب.ظ)farokhi نوشته است: متشکریم بزرگوار متن زیبایی است .
لطفا برای استفاده بیشتر منبع آن را نیز ذکر نمایید .متشکرم

با عرض سلام ادب متشکرم از توجه و عنایتتون
عالمی که از ایشون نقل کردم مرحوم آیت الله سید احمد خسرو شاهی میباشند.
بقیه مطالب را نیز با توجه به مقدمات نماز نوشتم امیدوارم اشکالات زیادی در نوشته ام وجود نداشته باشد.
فقط نظر و برداشت خودم رو از مقدمات نماز نوشتم
بازم متشکرم.
چه شود به چهره ی زرد من نظری برای خدا کنی
که اگر کنی همه درد من به یکی نظاره دوا کنی
پاسخ
#5
خیلی زیبا و پر معنا بود موفق باشیدu:,

[تصویر:  azan.jpg]


«رامشاندرن» در تحقیقی که در مورد وضعیت بدن انسان هنگام نمازخواندن، با مجموعه‏ای از پژوهشگران آمریکایی انجام داد، به فعالیت بیشتر مغز انسان و آرامش روحی هنگام نماز آگاه شد.
در این تحقیق علمی، مشخص شدن این وضعیت پس از 50 ثانیه از آغاز نماز آشکار می‏شود.

در این تحقیق آمده است: میانگین ضربان قلب و احتمال لخته شدن خون به صورت مشترک در حین نماز بین20 الی 30 درصد کاهش می‏یابد و همچنین پوست بدن مقاومت بیشتری پیدا می‏کند.


همچنین در عکس‏هایی که از مغز در هنگام نماز گرفته شده است، فعالیت مغز نمازگزار به صورت قابل توجهی در مقایسه با حالت‏های عادی افزایش پیدا می‏کند و نورون‏های عصبی به صورت نورانی در اشعه‏های دریافتی از مغز به نمایش در می‏آید.

روزنامه "واشنگتن‏پست" در این رابطه نوشت: این تحقیقات علمی اسرار نهان مغز انسان را روشن می‏کند. روزنامه "ساینس" نیز در شماره گذشته خود با تقدیر از اینگونه تحقیقات بر رابطه قطعی دین و علم تاکید کرد.
پاسخ
#6
(۱۳۹۳/۰۶/۱۹، ۰۷:۰۰ ق.ظ)alamdar133 نوشته است:
«رامشاندرن» در تحقیقی که در مورد وضعیت بدن انسان هنگام نمازخواندن، با مجموعه‏ای از پژوهشگران آمریکایی انجام داد، به فعالیت بیشتر مغز انسان و آرامش روحی هنگام نماز آگاه شد.
در این تحقیق علمی، مشخص شدن این وضعیت پس از 50 ثانیه از آغاز نماز آشکار می‏شود.

در این تحقیق آمده است: میانگین ضربان قلب و احتمال لخته شدن خون به صورت مشترک در حین نماز بین20 الی 30 درصد کاهش می‏یابد و همچنین پوست بدن مقاومت بیشتری پیدا می‏کند.


همچنین در عکس‏هایی که از مغز در هنگام نماز گرفته شده است، فعالیت مغز نمازگزار به صورت قابل توجهی در مقایسه با حالت‏های عادی افزایش پیدا می‏کند و نورون‏های عصبی به صورت نورانی در اشعه‏های دریافتی از مغز به نمایش در می‏آید.

روزنامه "واشنگتن‏پست" در این رابطه نوشت: این تحقیقات علمی اسرار نهان مغز انسان را روشن می‏کند. روزنامه "ساینس" نیز در شماره گذشته خود با تقدیر از اینگونه تحقیقات بر رابطه قطعی دین و علم تاکید کرد.


سپاسگزارم، بسیار شنیدنی و شگفت انگیز است.
خوب است ببینیم در 50 ثانیه از آغاز نماز در حال انجام کدام بخش هستیم که چنین تحولاتی در ما رخ می دهد. به نظر می آید در چنین چیزی نیز نشانه ای است.
رواق منظر چشم من آشيانه ی توست
کرم نما و فرودآ که خانه خانه ی توست
پاسخ
#7
[size=x-large]نماز در ادیان دیگر


[color=#800080]1. نماز در آیین زرتشتی



آیین زرتشت با قدمتی تقریبا دو هزار و پانصد تا سه هزار ساله از ادیان بسیار کهن جهان به شمار می رود. از تعالیم بسیار مهم این آیین، پرستش "اهورا مزدا" به عنوان یگانه پروردگار متعال و استمداد از او برای داشتن زندگی پرهیز کارانه است.

ا[font=Tahoma]نواع نماز در دین زرتشتی


زرتشتیان دو نوع نماز دارند:
الف: نیایش (نماز) روزانه که در پنج گاه ( زمان ) در شبانه روز انجام می شود.
زرتشتیان هر 24 ساعت را به 5 دوره یا گاه تقسیم می کنند و در هر دوره یا گاه، نماز آن دوره یا گاه را به جای می آورند و دعاهای مخصوص آن دوره یا گاه را می خوانند. به عبارت دیگر، اینان روزی پنج نوبت نماز و پرستش خدای یگانه را به جای می آورند که، به ترتیب، عبارتند از:
1ـ نماز گاه هاون یا هاون گاه (Havangah ) (بامدادان ـ از برآمدن خورشید تا نیمروز)
2ـ نماز گاه رپتون یا رپیت وین گاه (Repith Wingah) (از نیمروز تا پسین، یعنی، سه ساعت از نیمروز گذشته)
3ـ نماز گاه ازیرن یا ازیرین گاه (Ozivingah) (سه ساعت از نیمروز گذشته تا فرو رفتن خورشید)
4 ـ نماز گاه سروثرم یا ایویس روتریم گاه (Aiwisruthrimgah) (از فرو رفتن خورشید تا نیمه شب)
5 ـ نماز گاه اوشهی ناای ـ اشمن یا اوشهین گاه (Ushahingah) (از نیمه شب تا برآمدن آفتاب)
هر یک از این اسامی مرکب از نام یک فرشته و واژه گاه به معنای وقت است و در واقع هر یک از اوقات پنجگانه به یکی از فرشتگان مزبور اختصاص دارد. لازم به توضیح است که نماز پنج گانه در دیانت زرشتی ۳۷۴۶ سال دینی زرتشتی قدمت دارد و از هیچ دین دیگری گرفته نشده است.

ب: نماز گروهی
خواندن نماز و نیایش به شکل گروهی یا همازور شدن در ستایش بر سه گونه میباشد:
1- موبـد قسمتی از اوستا را خوانده و دیگران آن را تکرار میکنند.
2- گروهی یک قسمت از اوستا و یا نیایش را با هم با صدای بلند می خوانند.
3- ضمن خواندن اوستا توسط چند موبد دیگران بی صدا با حالت واج گوش داده و آن را زمزمه میکنند.
نیایش های گروهی معمولا به هنگام حضور دسته جمعی بهدینان در زیارتگاهها و همچنین آتشکده و مراسم گهنبار و. .. انجام میشود.

شرایط نماز در دین زرتشت
شرایط نماز عبارتست از:

1- پاک بودن از هرگونه کثافت و نجاست
2- پاک بودن لباس از هر نوع پلیدی، نسا و هیرنسا
3- در برداشتن سدره وکشتی ـ کستی. سدره، پیراهن سفید و ساده و گشاد و بی یقه ای است با آستینهای کوتاه که بلندی آن تا زانو است و از پیش، چاکی در میان دارد تا پایان سینه و در آخر آن چاک، کیسه کوچکی دوخته شده است که آن را "کیسه کرفه" (کیسه ثواب) می گویند و نشانه ای از گنجینه اندیشه و گفتار و کردار نیک است. پوشیدن این پیراهن - همچنانکه بستن "کستی" (کشتی) - بر هر زرتشتی که به سن بلوغ (پانزده سالگی) رسیده باشد، واجب است. کشتی یا بند دین و کمربند دینی مزدا پرستان هفتاد و دو نخ از پشم گوسفند است که باید زن موبدی آنها را بریسد و در شش رشته دوازده نخی ببافد. شماره هفتاد و دو نشانه هفتاد و دو هات یسنه (مهمترین بخش اوستا) و دوازده اشاره به دوازده ماه سال دارد و شش یاد آور شش گهنبار (گاهنبار)، یعنی جشنهای دینی ششگانه آفرینش در درازای سال، است. کشتی را بر روی "سدره" (پیراهن دینی که بر تن لخت می پوشند) می بندند. هر کودک زرتشتی باید در سن پانزده سالگی به نشانه آغاز بلوغ و در آمدن به جرگه مزداپرستان سدره بپوشد و کشتی ببندد.
4- شستن دست (از آرنج تا سر دست) و رو (از پس گوش تا چانه و تا میان سر) و پا (تا ساق) هر کدام را سه بار که همان وضو باشد.
5- پاک بودن مکان نماز از هر گونه پلیدی و فساد و نسا
6-محل نماز از کسی به زور گرفته نشده و یا از پول دزدی خریده نشده باشد(غصبی نباشد).

وضو و روش وضو گرفتن در آئین زرتشتی
ترتیب وضو:

روش وضو گرفتن به شرح زیراست.
1- دستها را تا مچ و صورت را تا بنا گوش وزیر زنخ و بالای پیشانی و همچنین پاها را تا قوزک سه بار با آب تمیز شستشو می دهند.
2- اوستا یا دعای دست و صورت شستن را که سروش باج نام دارد، می خوانند و به باز و بسته کردن کشتی می پردازند.
3- در صورت نبودن آب به واسطه زخم دست و صورت یا علل دیگر، سه بار دست را بر روی خاک تمیز می زنند و سپس به صورت و پشت دست می کشند که آن را تیمم می گویند.
در زبان پهلوی وضو و تیمم را پادیاب می گویند.

آداب و تشریفات خاص قبل از نماز:
چه شود به چهره ی زرد من نظری برای خدا کنی
که اگر کنی همه درد من به یکی نظاره دوا کنی
پاسخ
#8
با سلام و سپاس

مطلب نو و جالب توجهی بود از این حیث که نماز در آیین زرتشت با نماز در دین اسلام از جهاتی قابل تطبیق ست!

و جالب تر اینکه پیشینه ی دینی انسان ها به باور ما نزدیک تر است تا فتواهایی عجیب و غریب از برخی فرقه های جدید التأسیس که کذایی ست و ادعای اسلامیت دارد!

و به نظر این مسئله به صورت ترتیبی، مراحل تکامل دین اسلام را نشان می دهد و خاتمیت پیامبر عزیزمان اتمام حجتی بود بر این که دین کامل شد.


رواق منظر چشم من آشيانه ی توست
کرم نما و فرودآ که خانه خانه ی توست
پاسخ
#9
(۱۳۹۴/۰۵/۱۷، ۰۲:۴۷ ب.ظ)50545102 نوشته است: نماز در ادیان دیگر


1. نماز  در آیین زرتشتی


آیین زرتشت با قدمتی تقریبا دو هزار و پانصد تا سه هزار ساله از ادیان بسیار کهن جهان به شمار می رود. از تعالیم بسیار مهم این آیین، پرستش "اهورا مزدا" به عنوان یگانه پروردگار متعال و استمداد از او برای داشتن زندگی پرهیز کارانه است.

انواع نماز در دین زرتشتی

زرتشتیان دو نوع نماز دارند:
الف: نیایش (نماز) روزانه که در پنج گاه ( زمان ) در شبانه روز انجام می شود.
زرتشتیان هر 24 ساعت را به 5 دوره یا گاه تقسیم می کنند و در هر دوره یا گاه، نماز آن دوره یا گاه را به جای می آورند و دعاهای مخصوص آن دوره یا گاه را می خوانند. به عبارت دیگر، اینان روزی پنج نوبت نماز و پرستش خدای یگانه را به جای می آورند که، به ترتیب، عبارتند از:
1ـ نماز گاه هاون یا هاون گاه (Havangah ) (بامدادان ـ از برآمدن خورشید تا نیمروز)
2ـ نماز گاه رپتون یا رپیت وین گاه (Repith Wingah) (از نیمروز تا پسین، یعنی، سه ساعت از نیمروز گذشته)
3ـ نماز گاه ازیرن یا ازیرین گاه (Ozivingah) (سه ساعت از نیمروز گذشته تا فرو رفتن خورشید)
4 ـ نماز گاه سروثرم یا ایویس روتریم گاه (Aiwisruthrimgah) (از فرو رفتن خورشید تا نیمه شب)
5 ـ نماز گاه اوشهی ناای ـ اشمن یا اوشهین گاه (Ushahingah) (از نیمه شب تا برآمدن آفتاب)
هر یک از این اسامی مرکب از نام یک فرشته و واژه گاه به معنای وقت است و در واقع هر یک از اوقات پنجگانه به یکی از فرشتگان مزبور اختصاص دارد. لازم به توضیح است که نماز پنج گانه در دیانت زرشتی ۳۷۴۶ سال دینی زرتشتی قدمت دارد و از هیچ دین دیگری گرفته نشده است.

ب: نماز گروهی
خواندن نماز و نیایش به شکل گروهی یا همازور شدن در ستایش بر سه گونه میباشد:
1- موبـد قسمتی از اوستا را خوانده و دیگران آن را تکرار میکنند.
2- گروهی یک قسمت از اوستا و یا نیایش را با هم با صدای بلند می خوانند.
3- ضمن خواندن اوستا توسط چند موبد دیگران بی صدا با حالت واج گوش داده و آن را زمزمه میکنند.
نیایش های گروهی معمولا به هنگام حضور دسته جمعی بهدینان در زیارتگاهها و همچنین آتشکده و مراسم گهنبار و. .. انجام میشود.

شرایط نماز در دین زرتشت
شرایط نماز عبارتست از:

1- پاک بودن از هرگونه کثافت و نجاست
2- پاک بودن لباس از هر نوع پلیدی، نسا و هیرنسا
3- در برداشتن سدره وکشتی ـ کستی. سدره، پیراهن سفید و ساده و گشاد و بی یقه ای است با آستینهای کوتاه که بلندی آن تا زانو است و از پیش، چاکی در میان دارد تا پایان سینه و در آخر آن چاک، کیسه کوچکی دوخته شده است که آن را "کیسه کرفه" (کیسه ثواب) می گویند و نشانه ای از گنجینه اندیشه و گفتار و کردار نیک است. پوشیدن این پیراهن - همچنانکه بستن "کستی" (کشتی) - بر هر زرتشتی که به سن بلوغ (پانزده سالگی) رسیده باشد، واجب است. کشتی یا بند دین و کمربند دینی مزدا پرستان هفتاد و دو نخ از پشم گوسفند است که باید زن موبدی آنها را بریسد و در شش رشته دوازده نخی ببافد. شماره هفتاد و دو نشانه هفتاد و دو هات یسنه (مهمترین بخش اوستا) و دوازده اشاره به دوازده ماه سال دارد و شش یاد آور شش گهنبار (گاهنبار)، یعنی جشنهای دینی ششگانه آفرینش در درازای سال، است. کشتی را بر روی "سدره" (پیراهن دینی که بر تن لخت می پوشند) می بندند. هر کودک زرتشتی باید در سن پانزده سالگی به نشانه آغاز بلوغ و در آمدن به جرگه مزداپرستان سدره بپوشد و کشتی ببندد.
4- شستن دست (از آرنج تا سر دست) و رو (از پس گوش تا چانه و تا میان سر) و پا (تا ساق) هر کدام را سه بار که همان وضو باشد.
5- پاک بودن مکان نماز از هر گونه پلیدی و فساد و نسا
6-محل نماز از کسی به زور گرفته نشده و یا از پول دزدی خریده نشده باشد(غصبی نباشد).

وضو و روش وضو گرفتن در آئین زرتشتی
ترتیب وضو:

روش وضو گرفتن به شرح زیراست.
1- دستها را تا مچ و صورت را تا بنا گوش وزیر زنخ و بالای پیشانی و همچنین پاها را تا قوزک سه بار با آب تمیز شستشو می دهند.
2- اوستا یا دعای دست و صورت شستن را که سروش باج نام دارد، می خوانند و به باز و بسته کردن کشتی می پردازند.
3- در صورت نبودن آب به واسطه زخم دست و صورت یا علل دیگر، سه بار دست را بر روی خاک تمیز می زنند و سپس به صورت و پشت دست می کشند که آن را تیمم می گویند.
در زبان پهلوی وضو و تیمم را پادیاب می گویند.

آداب و تشریفات خاص قبل از نماز:
پاسخ
#10
اهمیت و جایگاه نماز از دیدگاه قرآن
نگاهی گذرا به آیات قرآن كریم، گویای اهمیت زیاد نماز در این كتاب آسمانی است كه در اینجا جهت پاسخ به این سؤال به بررسی اجمالی جایگاه و اهمیت نماز از منظر قرآن می پردازیم.

نکته اول این که نماز فریضه ای است كه در هیچ حالتی از انسان ساقط نمی شود. در اهمیت و عظمت نماز همین بس كه خداوند، اجازه نداده است در هیچ حال و زمانى، نماز از انسان ساقط گردد؛ چنان كه مى‏فرماید:"ان الصلاة كانت على المؤمنین كتاباً موقوتاً/ نماز فریضه‏اى است كه باید در مواقع و زمان‏هاى معینى انجام شود" و مقصد از« كتاب موقوت» این است كه نماز فریضه ثابتى است كه اصلاً تغییرپذیر نیست و در هیچ حالتى ساقط نمى‏شود.

نکته دوم درباره انتخاب نماز از میان تمامی اعمال عبادی است. قرآن مى‏فرماید:"وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمینَ؛ وَ أَنْ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ اتَّقُوهُ/ و ما دستور دادیم كه تسلیم پروردگار عالمیان باشیم. و - نیز به ما فرمان داده شده به- اینكه: نماز را برپا دارید! و از او بپرهیزید!..."

علامه طباطبایى در تفسیر این آیه مى‏فرماید:"خداوند متعال با ذكر كلمه - و اتقوه - تمامى عبادات و اعمال دین را خلاصه كرد و تنها از میان آنها نماز را اسم برد براى آن اهمیتى كه داشته، و عنایتى كه خداوند در امر آن دارد، زیرا اهتمام قرآن شریف نسبت به نماز جاى هیچ تردید نیست."

نکته سوم، قرار دادن نماز در كنار ایمان به مبدأ و معاد است. نماز از منظر قرآن آن قدر داراى اهمیت است كه گاهى بلافاصله بعد از ایمان به مبدأ و معاد مطرح شده است: "انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلاة"

نکته چهارم، معرفی نماز به عنوان بهترین عملی كه انسان در قیامت از آن بهره مند می شود. از نظر قرآن، بهترین عملى كه انسان در قیامت، از آن بهره‏مند مى‏شود، برپا داشتن نماز است:"اقیموا الصلاة و اتوا الزكاة و ما تقدموا لانفسكم من خیر تجدوه عند الله/ یعنى نمازى كه در دنیا انجام مى‏دهد و زكاتى كه مى‏پردازد سود آن نصیب خود انسان مى‏شود؛ نه این كه خداوند به‏اعمال‏ بشر نیاز داشته‏باشد."

نکته پنجم، معرفی نماز به عنوان یكی بهترین راههای شكرگزاری است.

نماز در قرآن نشانه شكر و سپاس از خدا معرفی شده و بهترین عملى است كه مى‏توان با آن شكر و ثناى خداوند را به جاى آورد. خداوند متعال بعد از آن كه نعمت كوثر را به پیامبر صلی الله علیه و آله مرحمت مى‏كند، مى‏فرماید: در برابر این عطاى ما براى خداوند نماز بخوان:"انا اعطیناك الكوثر، فصل لربك و انحر"

نکته ششم، معرفی نماز به عنوان برجسته ترین ویژگی مؤمنان است.

خداوند متعال در قرآن كریم می فرماید:« وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاة/ مردان و زنان باایمان، ولىّ(و یار و یاور) یكدیگرند؛ امر به معروف، و نهى از منكر مى‏كنند؛ نماز را برپا مى‏دارند"

نکته هفتم، معرفی نماز به عنوان عامل فلاح و رستگاری است.

از نظر قرآن، نماز عامل فلاح و رستگارى و سعادت انسان است؛ از این‏رو در اوصاف متقین مى‏فرماید:«الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلاة... و اولئك هم المفلحون» « متقین كسانى هستند كه به غیب‏[ آنچه از حس پوشیده و پنهان است‏] ایمان می ‏آورند؛ و نماز را برپا می‏دارند...؛ و و آنان رستگارانند.»

نکته هشتم، قرار دادن برپایی نماز جزو برنامه حاكمان اسلامى. قرآن می فرماید:"الَّذینَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ/ همان كسانى كه هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا مى‏دارند، و زكات مى‏دهند، و امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند، و پایان همه كارها از آن خداست."

نکته نهم، نماز وسیله جلب رحمت الهی. در آیات قرآن چنین دستور داده شده: "وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ/ و نماز را برپا دارید، و زكات را بدهید، و رسول(خدا) را اطاعت كنید تامشمول رحمت(او) شوید."

نکته دهم، قرار دادن نماز به عنوان شرط برادری و اخوت اسلامی. در آیه 11 سوره توبه چنین آمده:" فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ فَإِخْوانُكُمْ فِی الدِّینِ وَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ/ (ولى) اگر توبه كنند، نماز را برپا دارندو زكات را بپردازند، برادر دینى شما هستند و ما آیات خود را براى گروهى كه مى‏دانند(و مى‏اندیشند)، شرح مى‏دهیم."

نکته یازدهم، قرار دادن نماز به عنوان یكی از اصول نیكیها. قرآن كریم می فرماید:"....ولكن البر من امن بالله و الیوم الاخر و الملئكة و الكتاب و النبیین...واقام الصلوة.../ بلكه نیكی (و نیكوكار) كسانی هستند كه به خداوند و روز رستاخیز و فرشتگان و كتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده اند... و نماز برپا می دارند..."

نکته آخر، دستور به محافظت و كوشش بر نماز. از دیگر آیاتی كه بیانگر اهمیت نماز در قرآن است، آیه ای است كه در آن دستور به محافظت بر نماز داده شده و فرموده است: "حَـفِظُواْ عَلَى الصَّلَوَ‌تِ وَالصَّلَوةِ الْوُسْطَى/ بر انجام همه نمازها و ـ به خصوص ـ نماز وُسطى محافظت و كوشش نمائید."
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آخرین موضوع‌ها
گناهی که با سرعت 120 از ک...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: mithra
۱۳۹۸/۰۳/۳۱
» پاسخ: 1
» بازدید: 1621
یک روز خانواده مهدوی باید...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: farokhi
۱۳۹۸/۰۳/۲۴
» پاسخ: 60
» بازدید: 60751
اصول تربیت فرزندان مهدوی
انجمن:
آخرین ارسال توسط: farokhi
۱۳۹۸/۰۳/۲۲
» پاسخ: 1
» بازدید: 29
امام زمان در وصیت نامه شه...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: yaldaa60
۱۳۹۸/۰۳/۲۰
» پاسخ: 47
» بازدید: 31810
نماز ستون دین
انجمن:
آخرین ارسال توسط: avcarta
۱۳۹۸/۰۳/۰۲
» پاسخ: 10
» بازدید: 8606
بازی و سرگرمی کودک
انجمن:
آخرین ارسال توسط: rahro96
۱۳۹۷/۱۰/۰۸
» پاسخ: 0
» بازدید: 201
تربیت کودک
انجمن:
آخرین ارسال توسط: rahro96
۱۳۹۷/۱۰/۰۵
» پاسخ: 0
» بازدید: 160
بهداشت کودک
انجمن:
آخرین ارسال توسط: rahro96
۱۳۹۷/۱۰/۰۵
» پاسخ: 0
» بازدید: 170
در محضر بزرگان ...
انجمن:
آخرین ارسال توسط: mahdiforum
۱۳۹۷/۰۹/۱۵
» پاسخ: 20
» بازدید: 15396
شب قدر وفاطمه(س)
انجمن:
آخرین ارسال توسط: hoseinimohammadi
۱۳۹۷/۰۸/۲۰
» پاسخ: 1
» بازدید: 1198